Anmeldelser: Sprutbrekning hos spedbarn (Per-Erik Skramstad)

Her kan du lese hva noen av anmelderne mente om Sprutbrekning hos spedbarn (i kronologisk rekkefølge).
Gå rett til:
        Johann Grip i Morgenbladet 23. september          1994
        Wenche Nag i Vårt          Land 26. september 1994
        Linn Ullmann i Dagbladet          27. september 1994
        Berit Bye i Adresseavisen 29. september          1994
        Rolf Langstrøm i          Fædrelandsvennen 30. september 1994
        Harald Henmo i Dagens Næringsliv          1. oktober 1994
        Jon H. Rydne i VG 1. oktober          1994
        Elin Brodin i Aftenposten          12. oktober 1994
        Arthur Tørå i Agderposten          13. oktober 1994
        Steinar Sivertsen i Stavanger          Aftenblad 21. oktober 1994
        Dorte Rømsing i Bergensavisen          25. oktober 1994 
        Oddmund Hagen i Dag og Tid          27. oktober 1994
        Jon Terje Grønli i          Tønsbergs Blad 9. november 1994 
        Øystein Rottem i Norges          litteraturhistorie bind 8

Øystein Rottem i Norges bind 8
Skramstad følger opp sin samtidssatire i Sprutbrekning hos spedbarn (1994). Her er den svarte humoren og den burleske situasjonskomikken skrudd enda et par hakk høyere opp, men litterært sett er denne romanen ikke fullt så vellykket.
Johann Grip i Morgenbladet 23. september 1994
[…]
        Allerede på Kvinne med bananer fremsto Skramstad som en svart          satiriker med klare burleske trekk, og i årets roman befester han   denne        posisjonen ettertrykkelig. Sammenstøtene mellom   hovedpersonens forestillingsverden        og den konkrete virkeligheten   han befinner seg i, utnyttes med samme effektivitet        som   korrekturleser Lykles opptatthet av skrifttyper, reklametekster og annen          såkalt overflateinformasjon. Typisk for årets bok er også at          similene, som-setningene, beveger seg i et grenseland mellom   (fiksjonens)        realitet og (hovedpersonens) forestillinger, slik at   leseren står i        fare for å miste oversikten over hva som faktisk   foregår.
        […]
        [Sprutbrekning hos spedbarn] er så på språklig opptur        at   leseren vugges inn i en lun forestillingsverden av gjenkjennelse (selv          om denne gjenkjennelsens verden er av det skjeve slaget) – inntil   sprekkdannelser        dukker opp overalt og uhyggen griner deg rett opp   i ansiktet i form av … gjentagelser,        hver gang sannheten er i   ferd med å gå opp for Herrmann tyr han        til et sett av faste   remser – nærmest som i barneregler, eller        som i omkvedet i Mens   vi venter på Godot – inntil sprekkdannelser        dukker opp overalt og   uhyggen griner deg rett opp i ansiktet i form av … Sprutbrekning            hos spedbarn som, kort sagt, gir deg et nytt syn på drøvelen          din.
Tilbake til toppen av siden.
Wenche Nag i Vårt Land 26. september 1994
 […]
        Noen vil kanskje mene at Skramstad egentlig gir en diagnose av          det moderne samfunn gjennom Herrmann Blodds forvirrede beretning.          Men jeg leser den først        og fremst som en kontrast til min   egen erfaringsverden. En interessant kontrast        som både har gitt   en leseropplevelse og som har provosert frem refleksjoner        omkring   begreper som mening, normer og fornuft.
Tilbake til toppen av siden.
Linn Ullmann i Dagbladet 27. september 1994
(…)
        Boka har på sitt beste omtrent samme effekt på leseren som en          søvnløs natt, der tankene er uhyggelige, drømmeaktige,          kvernende, gjentagende. Ikke en behagelig opplevelse, med andre ord. Men          denne forfatteren er vitterlig ikke ute etter å behage.
        Skramstad synes å ha en trang til å riste        leseren, krysse   det ene offisielle tabuet etter det andre. Dessverre fornemmes          dette av og til som staffasje. Det kan virke som om Skramstads eneste   ønske        er å sjokkere – og i slike øyeblikk blir man ikke sjokkert,          bare likegyldig.
        (…)
Tilbake til toppen av siden.
Berit Bye i Adresseavisen 29. september 1994
(…)
        Etter hvert fremstår et sinn i total isolasjon. De umulige   forsøkene        på å nå frem til andre ledsages av bilder av Etnas   glødende        lava, og inntrykket av tidsinnstilt fare blir stadig   sterkere. Det som i        begynnelsen av romanen skapte stor komikk –   kollisjoner mellom ulike virkelighetsoppfatninger,          språkkollisjoner – fører bare til økende desperasjon        for den som   er alene i sin verden. «Sprutbrekning hos spedbarn» ender        derfor   som en sår, tragisk og grusom beretning. Fortellerteknisk og          stilistisk er romanen sjeldent bra. Ved debuten («Kvinne med bananer»,          1993) ble Per-Erik Skramstad omtalt som «mer enn lovende». Ja,   «lovende» blir        et knuslete ord nå også.
Tilbake til toppen av siden.
Rolf Langstrøm i Fædrelandsvennen 30. september 1994
Har det vært Skramstads mening å fortelle oss noe om handikappedes vanskelige situasjon, så har det mislykkes. […] Neste gang håper jeg derfor Skramstad tar for seg normale personer når han vil fortelle en humoristisk historie.
[…]
        Jeg må medgi jeg stiller meg spørsmålet om hva Per-Erik          Skramstad har villet med sine romaner om to avvikere. Som litteratur   fungerer        de utmerket, bøkene har driv, atmosfære og humør. Har          det vært Skramstads mening å fortelle oss noe om handikappedes          vanskelige situasjon, så har det mislykkes. Det tragiske blir   overskygget        av det komiske. Dessverre er det ingen svart humor,   bare humrende lystighet.        Slik sett nører denne romanen, og den   forrige, opp under det skremmebildet        vi ofte presenteres for av   mennesker med psykiske skavanker. La oss få slippe        det i   litteraturen, vi møter det ofte nok i avisenes sosialpornografiske          reportasjer. Neste gang håper jeg derfor Skramstad tar for seg normale          personer når han vil fortelle en humoristisk historie. 
Tilbake til toppen av siden.
Harald Henmo i Dagens Næringsliv 1. oktober 1994
[…]
        Hele skikkelsen formelig trygler om å bli satt inn i psykiatriske   diagnoser        og freudianske kategorier, og det er en kompliment til   Skramstads eminente        språk at han får oss til å glemme   sykdomsbetegnelsene til        fordel for den litterære opplevelsen det   er å lese tilstandsbeskrivelsene        hans.
        For Skramstads bøker er beskrivelser snarere enn historier,          og den ytre handlingen er minimal. […] Men Herrmann er en tidsdiagnose   og        ikke en mann (han er Herr Mann, minste felles multiplum av   menn) og «Sprutbrekning        hos spedbarn» er intet mindre enn en   undersøkelse av forholdet mellom        kunnskap og forståelse. Herrmann   er så intenst opptatt av å følge        med at han ikke får med seg noe   som helst. Herr Mann er det moderne mennesket        slik Skramstad   presenterer det; på en stadig jakt etter triviell informasjon,        og   på full fart inn i fortapelsen fordi all evne til innlevelse og sosial          forståelse blir borte under jakten.
        Hvis dette høres tungt og dystert ut, skal det understrekes          at Per-Erik Skramstad er en av de vittigste forfatterne vi har fått   frem        her i landet de siste årene. Bøkene hans er anmassende og   anstrengende        fordi hovedpersonene både er det selv, og fordi de   oppfatter verden sånn.        Og sånn går det jaggu med leseren også,   som fort blir hektet        på (eller av!) Skramstads særegne prosa. Man   får stressymptomer        under lesningen, men de som orker å henge   med, har mange latterkuler å løse        opp med underveis. Han er vel   ingen helt betydelig dikter ennå, men på sitt        beste er Per-Erik   Skramstad både vanvittig morsom og intens. Og bøkene        hans er   talentfulle og godt sydd sammen.      
Jon H. Rydne i VG 1. oktober 1994

[…]
        Her tas leseren med på en uguidet tur i sinnets forsøplede   bakgater:        En rystende tragisk og, i bokstavelig forstand,   fryktelig morsom opplevelse.
        […]
        Språklig er Skramstad verdt et studium: Blodds monolog er   stappfull        av ulogiske tankesprang; han er lik en antenne som tar   inn likt og ulikt.        […] Tankene bringes hen til plater med hakk i,   papegøyer - man        får en ubehagelig følelse av at noe er gått i   stykker:        mennesket.
        Fjorårets debutroman fra Per-Erik Skramstad vakte oppsikt.   «Sprutbrekning        hos spedbarn» er en verdig - og enda dystrere -   oppfølger.
Tilbake til toppen av siden.
Elin Brodin i Aftenposten 12. oktober 1994
 Etter fjorårets debut, Kvinne med bananer,          følger Skramstad opp med en ny ellevill roman. Humoren er like   svart,        og handlingsforløpet har det samme grelle preg av   hverdagsvanvidd.
        […]
        Også i roman nummer to viser Per-Erik Skramstad stor skriveglede   og        formlyst. Leseren merker at han øser av et overflødighetshorn.          De nesten umerkelige overgangene mellom normale og patologiske   assosiasjonsmønstre/reaksjoner        gir nyanserte, overbevisende   bilder av en psyke under tiltagende press, disse        studiene er   tidvis mesterlige. Forfatteren har en sjelden evne til å formidle          prosesser som vanligvis bare er halvt bevisste, og fremstillingen   virker        stimulerende. Implisitt settes det talløse små   spørsmålstegn        ved våre fokuseringer og prioriteringer i   hverdagen: Hva har egentlig        gyldighet, og hva bør vi ta alvorlig?   Stoffet er utvilsomt interessant,        og Skramstad kan utvilsomt   legge det frem på en finurlig, subtil, tanke-        og lattervekkende   måte. Den eneste innvending måtte være        at han i grunnen har   skrevet samme roman som sist. Her er liten utvikling å spore.        Nå   hadde Skramstad allerede som debutant en moden, bevisst stil, og   åpenbart        føler han at han har funnet sin nisje – det er det ikke   noe negativt        ved. Men antagelig har han potensial til å komme   videre innenfor        disse rammene om han vil.
        […]
        Når det gjelder Skramstads humor, er det bare å gi seg ende over.          Men det ville likevel være synd om han ikke hadde tenkt å   ekspandere        etterhvert, innføre noe nytt. For eksempel behøver   ikke alle        romanene hans beskrive nøyaktig samme   personlighetstype, og historiene        kunne sikkert gi et vel så   sterkt inntrykk om de ikke nødvendigvis        sluttet med et mord. For   nå bare å peke på et par rent        innholdsmessige elementer.   Fornyelse og utvidelse kunne kanskje også være ønskelig        på andre   plan. Ovenstående innvendig er for så vidt ingen        direkte kritikk   av Sprutbrekning hos spedbarn. Isolert sett gir        denne romanen en   god helhetsopplevelse. Mange vil nok mene at det er en        gyselig og   makaber historie, og det faller ikke lett å skulle motsi dem – men          historien er        uansett formidlet med engasjement og   originalitet. 
Tilbake til toppen av siden.
Arthur Tørå i Agderposten 13. oktober 1994
[…]
        Nå er jo tilfellet Herrmann Blodd en dyp menneskelig tragedie. Men          hans atferd og skildringen av den peker også på noe sentralt          i humorens vesen, at den er nøytral, ikke står i moralsk relasjon          til noe. Humor er når man ler likevel. Og derfor vil en leser   stadig        smile og more seg over Per-Erik Skramstad bok, forvirres,   overraskes og imponeres.        Mest imponerende er det at han   konsekvent har klart å identifisere        seg med sin romanperson,   bruke Herrmanns tanker, tolkninger og sanser.
        Det er et mesterstykke.
Tilbake til toppen av siden.
Steinar Sivertsen i Stavanger Aftenblad 21. oktober 1994
[…]
        Det at forfatteren på dette viset legger seg så tett opp til          debutromanen i stiltone og tematikk, opplever jeg som en svakhet. Selv   om «Kvinne        med bananer» framstod som dristig, original   skrivekunst, burde opus        nummer to ideelt sett ha kunnet oppvise   en litt annen fortellerstrategi enn        den som dikteren allerede har   briljert med. For kopier av gamle bravurnumre        er aldri spesielt   spennende, ikke engang når de baserer seg på en        type   irrasjonalitet som motarbeider de aller mest forutsigbare, ekkoliknende          tildragelser og assosiasjoner.
Tilbake til toppen av siden.
Dorte Rømsing i Bergensavisen 25. oktober 1994
[…]
        «Sprutbrekning hos spedbarn» er en svart roman, og Per-Erik   Skramstad        er konsekvent i formen. Den tipper dessverre litt over.   Det blir for mye. Hvis        Herrmanns liv i Herrmanns samfunn er et   bilde på vårt eget, en ørkesløs        vasing uten mulighet til å skjære   igjennom, da kan det være        best å bli forskånet for det.
        […] 
Tilbake til toppen av siden.
Oddmund Hagen i Dag og Tid 27. oktober 1994
 […]
        Ei slik triviell handling krev eit spesielt forteljargrep, og det          er Skramstads prestasjon å utvide dette trivielle mot det   ekstreme ved å legge        synsvinkelen hos ein sinnsjuk forteljar.   Slik oppstår groteskt morsomme        scenar, situasjonar og samtalar   der det ekstremt subjektive og infantile hos        Herrmann blir   ståande i grell kontrast til kva som verkeleg skjer. Eit          fritflytande tankeflimmer hos forteljaren er med og understrekar det   komiske        og kontrastfylte i framstillinga slik at alle mulige   innfall og opplysningar        blir relatert til omverda og dannar eit   mønster i eit totalt isolert        og utstøytt menneske si oppfatning   av seg sjølv og sin eigen        situasjon.
        […]
        Eit stykke på veg blir dette morsomt, og Skramstad har eit skarpt   blikk        for situasjonskomikk. Men etter kvart tippar det komiske   over i det tragiske        og groteske. Lesaren opplever eit ubehag, og   dette strammar seg til utover        i romanen, for under ei morsom   overflate handlar det om ei skremjande einsemd        som slår ut i   voldsom utagering i sluttkapittelet.
        […]
        Romanen kan lesast som ein studie i galskapens ingrediensar, og   slik sett er        den eit stykke meisterleg arbeid. Men den har nok   eit siktemål utover        dette, for gjennom personen Herrmann skildrar   den også eit infantilisert        samfunn der verdinivelleringa er   kjørt ut i det ekstreme, og der medierøyndom        og faktisk røyndom   glir over i kvarandre og skaper elt kulturelt ubehag        som har   galskapen, invalidiseringa eller utmeldinga som konsekvens. Jamfør          mellom andre Dag Solstad og Thure Erik Lund som begge gjennom å vise          ekstreme og eksentriske hovudpersonar indirekte framfører ein   grunnleggande        kritikk som går på ubehaget i vår livsform og   kultur. Per-Erik        Skramstad har greidd den vanskelege andreboka   ved å skrive ein variasjon        over debuten. Det skal ikkje brukast   imot han, spesielt fordi Sprutbrekning          hos spedbarn rissar seg   skarpare inn i lesaren enn debutboka, i alle fall        hos denne   lesaren.
Tilbake til toppen av siden.
Jon Terje Grønli i Tønsbergs Blad 9. november 1994
[…]
        Sammenligner man Skramstads to bøker viser det seg raskt at han   gjerne        spinner rundt de samme elementer – utviklingen er altså   forholdsvis        beskjeden. Likevel, leseren er fortsatt med på   forfatterens originalitet        i forbindelse med fremleggelsen av   budskapet. Fortsatt frydes vi over hans        sprudlende fortellerevne –   her åpenbares temaer og vinklinger en        sjelden opplever hos   debutanter eller de «yngste» innen vår        litterære verden.
Tilbake til toppen av siden.
Utdrag fra anmeldelser av Sprutbrekning hos spedbarn
[Sprutbrekning hos spedbarn] er så på språklig opptur at leseren vugges inn i en lun forestillingsverden av gjenkjennelse (selv om denne gjenkjennelsens verden er av det skjeve slaget) – inntil sprekkdannelser dukker opp overalt og uhyggen griner deg rett opp i ansiktet i form av … gjentagelser, hver gang sannheten er i ferd med å gå opp for Herrmann tyr han til et sett av faste remser – nærmest som i barneregler, eller som i omkvedet i Mens vi venter på Godot.
Johann Grip
Etter hvert fremstår et sinn i total isolasjon. De umulige forsøkene på å nå frem til andre ledsages av bilder av Etnas glødende lava, og inntrykket av tidsinnstilt fare blir stadig sterkere. Det som i begynnelsen av romanen skapte stor komikk – kollisjoner mellom ulike virkelighetsoppfatninger, språkkollisjoner – fører bare til økende desperasjon for den som er alene i sin verden. «Sprutbrekning hos spedbarn» ender derfor som en sår, tragisk og grusom beretning. Fortellerteknisk og stilistisk er romanen sjeldent bra.
Berit Bye
Herrmann er en tidsdiagnose og ikke en mann (han er Herr Mann, minste felles multiplum av menn) og «Sprutbrekning hos spedbarn» er intet mindre enn en undersøkelse av forholdet mellom kunnskap og forståelse. Herrmann er så intenst opptatt av å følge med at han ikke får med seg noe som helst. Herr Mann er det moderne mennesket slik Skramstad presenterer det; på en stadig jakt etter triviell informasjon, og på full fart inn i fortapelsen fordi all evne til innlevelse og sosial forståelse blir borte under jakten.
Harald Henmo
