Kvinne med bananer: Anmeldelser

Her kan du lese hva noen av kritikerne mente om Kvinne med bananer.
      
Gå rett til:
        Linn Ullmann i Dagbladet 4.                  oktober 1993 
        Elin Brodin i Aftenposten 8. oktober                  1993
        Harald Henmo i Dagens Næringsliv                  15. november 1993 
        Hilde Hjorth i Puls 19. november                  1993
        Steinar Sivertsen i Stavanger                  Aftenblad 19. november 1993
        Oddmund Hagen i Dag og Tid 16. desember                  1993
        Rolf Langstrøm i Fædrelandsvennen                  23. desember 1993 
        Ragnar Hovland i Morgenbladet                  24. desember 1993
        Rolf Enger i Bergens Tidende 14.                  februar 1994
        Nordlys 24. februar 1994
        Håvard Syvertsen i                  Vagant 4/1993
        Jannike Kampevold Larsen i Kritikkjournalens                  skjønnlitteraturnummer 1993
        Yngvar Ustvedt i NRK P1s «Kritikertorget»
          Øystein Rottem i Norges litteraturhistorie bind 8 
Øystein Rottem Norges litteraturhistorie, bind 8
Som Lund og flere andre gir han i romanen Kvinne med bananer (1993) en kritisk framstilling av vår artifisielle verden og det som i postmoderne tenkning er blitt kalt vår hyperreelle verden av bilder og medieskapte illusjoner. Handlingen starter med at korrekturleseren Mark oppsøker et sykehus, angivelig for å drive research i forbindelse med en roman han skal lese korrektur på. Det viser seg imidlertid snart at dette er et bedrag. I virkeligheten skal han legges inn på en psykiatrisk institusjon. Mark er således en upålitelig jeg-forteller - en selvbedrager og en fremmedgjort person som forsøker å holde verden på avstand. Dette er ikke til hinder for at han andre ganger med stort klarsyn avdekker ubehagelige sider ved vårt (medie)samfunn. Med sin dype fascinasjon av medier og reklame, av alt det lettvinte og overflatiske som kjennetegner vår moderne konsumkultur, framstår han som en tidstypisk skikkelse. Enkelte kritikere sammenlignet ham imidlertid også med Oskar Matzerath i Blikktrommen av Günter Grass – på samme tid offer og refser, sårbar og brutal, klok og ondskapsfull. Kvinne med bananer er en roman om angsten for det virkelige, og konsekvent nok blir hovedpersonen til slutt innhentet av den samme virkelighet i de råeste og mest brutale former. Med nitide beskrivelser av blod, død, lik og gravsteder får forfatteren sagt tydelig fra om at virkeligheten er alt annet enn «hyperreell».
Linn Ullmann
[…]
        «Kvinne med bananer» er en ekkel, slitsom og utrivelig bok. […]                  Skramstad ønsker ikke å underholde oss, han vil dra oss   nedover.                […] Per-Erik Skramstad har, til debutant å være,   skrevet en                imponerende konsekvent roman. den er   intelligent, satirisk og gjennomtenkt.
Elin Brodin i Aftenposten 8. oktober 1993
Dette er en original og stilsikker debut, som                  dessuten må rangeres blant de mest underholdende bøker                  jeg har lest på en god stund.
        […]
        I hovedpersonens særpregede sinn foregår konstant                en   manisk aktivitet. Alle inntrykk kjøres gjennom                en   analytisk kvern, tilsynelatende uten seleksjon, noe som                  etterhvert fremprovoserer en følelse av desorientering                  hos leseren. Og selv om vår uopphørlig observerende                og   dissekerende pasient er en mentalt eller iallfall emosjonelt                  forstyrret ung mann, med morsbinding og en oppsiktsvekkende                  fiksering på alskens motbydelige detaljer ved kroppslig                  forfall og avfall, kritiserer han likevel omverdenen med                  en intelligent humor som bør kunne stimulere selv                  den mest åndsfraværende og fantasiløse                leser. Riktignok   slår hovedpersonens kritikk like ofte                tilbake på ham   selv, men dette øker jo bare                underholdningspotensialet.
Et kaos av komikk og fasettert ironi flytter grensene mellom fantasi og virkelighet, fremhever det absurde ved vår levemåte og våre betraktninger – og anskueliggjør ikke minst spørsmålene omkring galskap og normalitet på en elegant måte.
 «Kvinne                med bananer» har på visse felter mye til felles   med Bret Easton                Ellis' omdiskuterte roman «American   Psycho». Disse likhetstrekkene                sannsynliggjør at   Skramstad er inspirert av Ellis, selv om «Kvinne                med   bananer» uten tvil er et selvstendig verk.
        Vår korrekturleser har mer enn en snev av Batemans                  monomane uttrykksmåte, ispedd lignende umotiverte følelsesutbrudd.                  Nå skal det medgis at Skramstads hovedperson besitter en noe   mer nyansert                personlighet og legger for dagen en slags   forvirret vilje, om ikke akkurat                noen evne, til   innlevelse og meningsfylte sosiale relasjoner. Dessuten nøyer                  han seg med et enslig mord i tillegg til selvmutilasjonen, mens   Bateman som                kjent parterte de fleste han traff.
 Men Bateman og vår mann har den samme fascinasjon                for   maskiner, rotter og rockemusikk, samt for bruksanvisninger,   reklametekster                og annen tom informasjon, eller   desinformasjon, som de med fanatisk nøyaktighet                lagrer   mellom hjernevindingene og repeterer i de selsomste forbindelser. Vår                  mann er i tillegg begeistret for barnesanger; utdrag fra   Egners Karius og Baktus-viser                og Lillebjørn Nilsens «En   himmel full av stjerner» dukker                for eksempel opp hvor man   minst hadde ventet det. Her finnes selvfølgelig                mye   stoff til ettertanke for den som er opptatt av samfunnskritikk.
        […]
        Tar jeg ikke mye feil, kommer enkelte til å oppfatte                  Skramstads tilnærming til stoffet som respektløs                og   overfladisk, men jeg synes ikke det er grunn til slik                  kritikk. Teksten appellerer i utgangspunktet mer til intellekt                  enn til emosjoner; den er finurlig, skarp og blottet for                  eksplisitt følsomhet. Dette kan sikkert virke like                  sterkt og fremkalle like interessante reaksjoner som mang                  en øm skildring, noe avhengig av leserens innfallsvinkel                  og temperament. Uansett kan det neppe herske tvil om at Skramstad                  behersker den tilnærmingsmåte han har valgt.
I tillegg til samfunnskritikken dreier det seg her også om eksistensielle spørsmål – om man vil. Men om man heller vil lese «Kvinne med bananer» som tidsfordriv, så innbyr den på mange måter til det, iallfall hvis man har sansen for mer makaber humor. Det er sannelig ikke ofte man får anledning til å gapskratte under lesningen av norske samtidsromaner, men her kunne det være på sin plass med nabovarsel før man setter seg til i godstolen en sen kveld.
Dette er en usedvanlig overbevisende debut, og det kan synes som om Skramstad har mer på hjertet. Jeg håper det siste ikke bare er ønsketenkning fra min side.
Tilbake til toppen av siden.
Harald Henmo i Dagens Næringsliv 15. november 1993
[…]
        Skramstad gjør det både lett og vanskelig for                seg med   dette opplegget. Lett fordi han slipper unna å konstruere                  en historie; «Kvinne med bananer» er en springende                og   forvirret monolog. Men en slik monolog blir fort kjedelig «case-study»   hvis                den ikke har noen form for utvikling eller   avsløring.                Og her lykkes bare Skramstad delvis.   Fortellerens monomane                sexfiksering, hans ordrette   gjentagelse av visse tema og                fritt assosierende   sammenblanding av emner som visdomstenner,                anestesi og   kjærlighet blir anmassende og langdrygt.                Men det er nok   blinkskudd av skjeve observasjoner her til                at vi følger   Per-Erik Skramstad med interesse i fortsettelsen.
Tilbake til toppen av siden.
Hilde Hjorth i Puls 19. november 1993
[…]
        I lett blanding, eller kanskje man skulle bruke et uttrykk som ‘stream of conciousness’, flyter hovedpersonens assosiasjoner fritt mellom reelle spørsmål som: ‘Gjorde Warren alt han kunne for at kjærlighetsforholdet til Madonna skulle fungere?’ til å forsøksvis fremsette en lengre medisinsk definisjon på hva et samleie egentlig består i. I et rasende tempo går assosiasjonene stadig over i hverandre, gjerne uten sammenheng. Og kanskje denne mangelen på sammenheng er et poeng i seg selv; det blir en slags absurd stemning samtidig som det avslører hovedpersonens noe retarderte følelsesliv.        
        […]
        Personlig savner jeg enkelte steder en litt lunere humor.                  Men på den annen side; hovedpersonen er jo en sær Ødipus,                  så hva annet kan man egentlig forvente?
 Debutant Per-Erik Skramstad har et godt språk                og god   fortellerevne, men jeg håper likevel hans neste bok ikke blir                  så «informerende». Leksikoneffekten; disse lange passiarene                  med definisjoner, bør etter min mening ikke slite leseren helt   ut.
        Jeg tror dette er en forfatter vi vil høre mer                fra   senere. Han har i alle fall overbevist meg om at han ikke akkurat er   typen                som vil mangle ideer.
Tilbake til toppen av siden.
Steinar Sivertsen i Stavanger Aftenblad 19. november 1993
[…]
        Det er mulig at «Kvinne med bananer» her og der                blir så   forsert satirisk eller festlig at den kan virke                maset,   og at enkelte av aktørene er så kuriøse                at de nærmer seg   flate karikaturer.
Viktigere må det likevel være å slå fast at teksten med sine lattermilde påfunn og snerrende utfall vitner om en oppfinnsom fabulator med stilsans. Når kuriositeter framstilles som noe livsviktig, det heslige fokuseres eller klisjeer tas i bruk, da er det som ledd i romanens demaskeringsprosess. Fortelleren setter vår følsomhet og forstand på prøve. Og er derfor en artistisk debutant til å få forstand av.
Tilbake til toppen av siden.
Oddmund Hagen i Dag og Tid 16. desember 1993
[…]
        Men under den komiske overflata (og det er til tider ein                  grotesk morsom roman) lurer den fullstendige meiningsløysa                  og tomheita, angsten for døden og lengselen etter                  døden.
        […]
        Det                er ein imponerande roman, kanskje litt for masete   detaljert her og der, men                det er også en del av   forteljarens psykologi. Til debutarbeid å vere,                er det   ambisiøst utan å tippe over i det pretensiøse. Skramstad                  har gitt eit svært truverdig bilde av eit sinn i oppløysing, og                  indirekte blir romanen ein grunnleggjande kritikk av eit samfunn   på tomgang,                spegla gjennom forteljarens pedantiske   forvirring der alt og ingenting blir                like gyldig,   likegyldig. Og eg understrekar: Det er gjort med overskot og svart                  humor.
Tilbake til toppen av siden.
Rolf Langstrøm i Fædrelandsvennen 23. desember 1993
[…]
        Man burde kanskje ikke trekke på smilebåndet                av   forskrudde ideer og psykiske handikap, men det er ofte                  noe befriende over Skramstads roman. Mange av de outrerte                  utslag som trekkes fram hos Skramstads personer er ikke helt                  ukjente i våre omgivelser, og som vi regner for å være                  normale. Så det kan være godt å la latteren                runge over   dem, i stedet for å gå og irritere                seg.
        […]
Tilbake til toppen av siden.
Ragnar Hovland i Morgenbladet 24. desember 1993 (samleanmeldelse med tema «mannen»)
[…]
        Eit stykke på veg klarer Skramstads mann å underhalde                  sin lesar, men heilt går det ikkje. Ein kan ikkje klandre                  han for alt pratet, det er det han er der for, men det er                  grenser for kor langt tålmodet rekk. På fleire                måtar er   denne romanen noko bortimot ei ubehagelig                bok, men alvor   og ubehag forsvinn i pludder, heilt til siste                kapittel,   og det er gjerne i seinaste laget.
Tilbake til toppen av siden.
Rolf Enger i Bergens Tidende 14. februar 1994
[…]
        Ved at boken er full av all slags unyttig kunnskap som presenteres                  med stort alvor, får jeg en følelse av at                den   på sett og vis driver gjøn med en type «lærde» romaner,                i   norsk litteratur for eksempel Ole Robert Sunde eller                Jan   Kjærstads bøker. […] Skramstad skriver                i det hele med en   postmoderne ironisk bevissthet. Romanen                er tuftet på   språklig lekenhet, parodi og dialog                med annen litteratur   fremfor sjelelig trykk eller en god                fortelling. Her er   intet føleri, ingen forsøk                på å klargjøre   årsakssammenhenger,                ingen utvikling eller håp, men en   nesten beckettsk                dysterhet.
        […] romanen vill tjent mye på en innkorting […]                  unødvendig ensformig ved at alle personene snakker                og   tenker på samme måte som hovedpersonen […]                mye av   spensten forsvinner.
Disse innvendingene til tross; Per-Erik Skramstad er mer enn en lovende debutant. Han har levert en subtil og original samtidsroman av klasse.
Tilbake til toppen av siden.
Nordlys 24.2.94
[...]
        Det er så man innimellom får åndenød                av denne maniske   mannen. De filosofiske betraktningene hans                er også et   kapittel for seg. Romanen har en svart og                ironisk humor   som er sjelden vare i norsk skjønnlitteratur.                Det er   blant annet en kostelig scene hvor korrekturleseren                  havner i en hengekøye med den oppblåsbare dukken                til   sykehusets vaktmester. «Kvinne med bananer» er                en   spesiell bok skrevet av en forfatter som viser at han                er i   stand til å kjøre løpet helt ut.                Best av alt er kanskje   at man innimellom tar seg i og undres                over hvem som er de   gale, særlig når de ansatte                på sykehuset beskrives. 
Tilbake til toppen av siden.
Håvard Syvertsen i Vagant 4/1993
 […]
        Skramstad er så god at språket hans fort kan                bli manér.   Det er en desperasjon i boka som truer                med å forsvinne i   entertainment. Det er rasende morsomt,                men noen ganger   under lesinga blei jeg litt trøtt.                I lengden er det ikke   nok å le. På tross av sin                underholdningsverdi blir boka   litt lang. Språket befinner                seg på et ironisk nivå som   nesten fungerer for                godt. Etter hvert blir det litt   repetisjon. Jeg blei sittende                og lengte etter at det   skulle sprekke opp litt.
        […]
Tilbake til toppen av siden.
Jannike Kampevold Larsen i Kritikkjournalens skjønnlitteraturnummer 1993
[…]
        Her, mot slutten, forstummer den satiriske latteren fra den                  første delen av romanen. Slutten, med sine nitide                  beskrivelser av lik, blod, gravforordninger og kistemål,                  har i sin brutalitet det jeg vil kalle et tekstlig overskudd.                  Som Mark, beveger også teksten seg mot et «fall»,                  uten mulighet for tilflukt eller redning: «Må jeg                  fortelle mer?»
Tilbake til toppen av siden.
Yngvar Ustvedt i NRK P1s «Kritikertorget»
Dette er god skrivekunst.
Tilbake til toppen av siden.
